4. (در خصوص زن‌ها باید گفت) عموماً اعراب به ثبت موالید و حیات زنان و دختران اهمیت نمی‌‌‌دادند.

5. سلطه طولانی حکومت مخالفان اهل بیت (ع) و حضرت علی ـ علیه‌السّلام ـ و مخالفان شیعه و اتهام رفض و الحاد به شیعیان در ترویج اباطیل و جعلیات و تثبیت آنها بی‌‌تأثیر نبود و قدرت نفوذ تفکر مکتب خلفا در معرفی منابعی که در مسیر افکار آنان بود و تضعیف منابع خلاف آنان اثر به سزایی داشت.

6. تخریب و نابودی آثار تشیع حتی کتاب‌‌سوزی و آتش زدن کتابهای غنی شیعه و طرفداران اهل بیت در قرون نخستین مثل کتابخانه‌‌های شیخ طوسی، صاحب بن عباد و... ابهام و تردید و اختلاف اقوال را بیشتر و پیچیده‌‌تر کرده است.

بنابراین طبیعی است که تاریخ موالید، وفیات، و شهادت معصومین (ع) از جمله فاطمه ـ سلام الله علیها ـ مورد اختلاف باشد. [ر.ک: حسنی، علی اکبر، پژوهشی نوین در تاریخ تولد حضرت فاطمه – سلام الله علیها- ، ماهنامه زائر، سال ششم، شماره 7، ص 18 و 19]

تاریخ شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ به علل مذکور در هاله ابهام مانده و اقوال مختلفی ذکر شده است:

عده‌‌ای از علمای شیعه و سنی، شهادت آن حضرت را 75 روز و عده‌‌ای 95 روز بعد از وفات پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌‌دانند (که البته با همه عواملی که گفتیم باز اختلاف زیادی نیست)

یکی از مواردی که شاید به عنوان موجب ایجاد اختلاف، علاوه بر مواردی که ذکر شد، در تاریخ شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام دانست، این است که احتمال تصحیف در رقم تاریخ شهادت آن حضرت وجود دارد؛ یعنی نقطه رقم در پایین قرار بگیرد، مثل خمس و سبعون (75 روز) یا در بالای کلمه قرار بگیرد، مثل خمس و تسعون (95 روز) که این موجب اشتباه خواهد شد.